PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z ZAJĘĆ TECHNICZNYCH W GIMNAZJUM
Podręcznik: Zajęcia techniczne.
Białka Urszula
Wydawnictwo OPERON
Zasady oceniania:
– na lekcjach zajęć technicznych oceniane są niżej wymienione obszary;
– ocena zależy od poziomu wymagań na dany stopień, sposobu rozwiązania, prezentacji rozwiązania, estetyki, systematyczności (wywiązanie się w terminie);
– uczeń ma obowiązek systematycznego i estetycznego prowadzenia zeszytu przedmiotowego, który również podlega ocenie;
– po długiej usprawiedliwionej nieobecności uczeń może być nieprzygotowany do lekcji;
– w ciągu semestru uczeń ma prawo zgłoszenia jeden raz nieprzygotowania do lekcji, bez podania powodu;
– za zgłoszony przed lekcją brak zeszytu lub materiałów uczeń otrzymuje „kropkę”
– sprawdziany (testy) są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i oceniane do dwóch tygodni;
– czas trwania sprawdzianu (testu) wynosi 45 min;
– prace pisemne z materiału bieżącego, obejmującego trzy ostatnie tematy lekcyjne, nie będą zapowiadane we wcześniejszym terminie;
– przy realizacji zadań oceniane będą:
- przedstawianie rozwiązań problemów w postaci planu działania, schematu,
- umiejętność zarządzania informacją,
- umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji,
- przestrzeganie praw i zasad współżycia,
- umiejętność współpracy w grupie, dyscyplina pracy;
– każdy uczeń ma prawo do otrzymania dodatkowych ocen, które może uzyskać, biorąc udział w konkursach, wykonując i przygotowując referat na temat określony przez nauczyciela lub stworzy własny projekt pracy (po uzgodnieniu z nauczycielem);
– nieobecność na lekcji nie zwalnia ucznia od obowiązku sporządzenia zadania domowego oraz opanowania wiadomości i umiejętności.
Aktywność na lekcjach oraz jej brak zostaną ocenione następująco:
– uczeń otrzymuje „+” z aktywności na lekcji za:
- właściwe i szybkie rozwiązanie bieżącego problemu,
- gotowość do wykonywania ćwiczeń i zadań zaleconych do wykonania w trakcie zajęć,
- podejmowanie merytorycznej dyskusji,
- szybkość i trafność spostrzeżeń trudnych do wykrycia,
- dodatkowe przygotowanie materiałów do lekcji,
- wykazanie się szczególnymi wiadomościami lub umiejętnościami,
- pomoc kolegom w przyswajaniu wiedzy i umiejętności technicznych,
- wykonanie pomocy do pracowni,
- inne,
– uczeń otrzymuje ,,kropkę” aktywności na lekcji, gdy:
- zajmuje się na lekcji czynnościami nie związanymi z realizowanym tematem,
- wykazuje brak oczywistych umiejętności,
- niszczy prace kolegów,
- nie przestrzega regulaminu pracowni,
- inne,
– sposób przeliczenia „+” i „kropkę” na ocenę
- „bdb” za 5 plusów
- „ndst” za 3 kropki
Ocena uczniów z zaleceniami PPP
– nauczyciel obniża wymagania w zakresie wiedzy i umiejętności w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono deficyty rozwojowe i choroby uniemożliwiające sprostanie wymaganiom programowym, potwierdzone orzeczeniem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub opinią lekarza – specjalisty.
– w ocenianiu uczniów z dysfunkcjami uwzględnione zostają zalecenia poradni:
- wydłużenie czasu wykonywania ćwiczeń praktycznych,
- możliwość rozbicia ćwiczeń złożonych na prostsze i ocenienie ich wykonania etapami,
- konieczność odczytania poleceń otrzymywanych przez innych uczniów w formie pisemnej,
- branie pod uwagę poprawności merytorycznej wykonanego ćwiczenia, a nie jego walorów estetycznych,
- możliwość (za zgodą ucznia) zamiany pracy pisemnej na odpowiedź ustną (praca klasowa lub sprawdzian),
- podczas odpowiedzi ustnych zadawanie większej ilości prostych pytań zamiast jednego złożonego,
- obniżenie wymagań dotyczących estetyki zeszytu przedmiotowego,
- możliwość udzielenia pomocy w przygotowaniu pracy dodatkowej.
Przewidywane osiągnięcia uczniów na poszczególne oceny.
Ocenę celującą uczeń otrzymuje, gdy:
– biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w sytuacjach praktycznych oraz wiedzą znacznie wykracza poza program nauczania
– osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych
– systematycznie korzysta z wielu źródeł informacji
– twórczo rozwija własne uzdolnienia
– śledzi najnowsze osiągnięcia nauki i techniki
– swoje uzdolnienia racjonalnie wykorzystuje na każdych zajęciach
– stosuje rozwiązania nietypowe
– biegle i właściwie posługuje się urządzeniami w najbliższym otoczeniu
– wykonuje dokumentację ciekawych rozwiązań technicznych
Ocenę bardzo dobrą uczeń otrzymuje, gdy:
– opanował pełny zakres wiedzy określonej w programie nauczania
– rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne
– prezentuje wzorowe cechy i postawy podczas zajęć
– potrafi współdziałać w grupie podczas realizacji zadań zespołowych
– ambitnie realizuje zadania indywidualne
– bardzo chętnie i często prezentuje swoje zainteresowania techniczne
– jest świadomy zasad bhp podczas pracy
– poprawnie rozpoznaje materiały, określa ich cechy
– sprawnie posługuje się narzędziami i przyborami
– cechuje się systematycznością, konsekwencją działania
– systematycznie korzysta z różnych źródeł informacji
– systematycznie, poprawnie i estetycznie prowadzi dokumentację
– właściwie posługuje się urządzeniami w najbliższym otoczeniu
– bierze udział w konkursach przedmiotowych
Ocenę dobrą uczeń otrzymuje, gdy:
– nie opanował w pełni zakresu wiedzy określonej w programie nauczania
– rozwiązuje samodzielnie zadania teoretyczne
– wykorzystuje czas zaplanowany przez nauczyciela
– sporadycznie prezentuje swoje zainteresowania techniczne
– zna i stosuje zasady bhp
– poprawnie rozpoznaje materiały, określa ich cechy
– poprawnie posługuje się narzędziami i przyborami
– właściwie posługuje się urządzeniami w najbliższym otoczeniu
– czasami korzysta z różnych źródeł informacji
– systematycznie i poprawnie prowadzi dokumentację
Ocenę dostateczną uczeń otrzymuje, gdy:
– opanował minimum zakresu wiedzy określonej w programie nauczania
– rozwiązuje zadania o średnim stopniu trudności
– poprawnie posługuje się przyrządami i narzędziami
– poprawnie rozpoznaje materiały, określa ich podstawowe cechy
– stosuje zasady organizacji i bezpieczeństwa pracy
– mało efektywnie wykorzystuje czas pracy
– rzadko korzysta z różnych źródeł informacji
– systematycznie prowadzi dokumentacje, jednak nie zawsze poprawnie
Ocenę poduszczającą uczeń otrzymuje, gdy:
– ma braki w opanowaniu minimum wiedzy określonej w programie nauczania
– rozwiązuje zadania o niewielkim stopniu trudności
– posługuje się prostymi przyrządami i narzędziami
– w nieznacznym stopniu potrafi posługiwać się urządzeniami z najbliższego otoczenia
– posługuje się urządzeniami w najbliższym otoczeniu
– wykazuje trudności w organizowaniu pracy, wymaga kierowania
– nie korzysta z żadnych źródeł informacji
– prowadzi dokumentację niesystematycznie i niestarannie
Ocenę niedostateczną uczeń otrzymuje, gdy:
– nie opanował minimum wiedzy określonej w programie nauczania
– nie jest w stanie rozwiązać podstawowych zadań
– nieumiejętnie używa prostych narzędzi i przyborów
– posługuje się niektórymi urządzeniami w najbliższym otoczeniu
– nie potrafi organizować pracy
– jest niesamodzielny
– nie korzysta z żadnych źródeł informacji
– nie prowadzi dokumentacji
Ważną rzeczą podczas realizacji programu zajęć technicznych jest rozbudzenie u uczniów zainteresowania techniką, twórczej aktywności oraz umiejętności rozwiązywania problemów technicznych. Niewątpliwie zajęcia techniczne w znacznej mierze przyczyniają się do określenia przez ucznia mocnych i słabych stron oraz wyboru dalszej drogi kształcenia, a co za tym idzie – przyszłego zawodu.
|
Wymagania szczegółowe |
||||
|
Dopuszczająca |
Dostateczna |
Dobra |
Bardzo dobra |
Celująca |
|
Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy |
||||
|
-Z pomocą nauczyciela wymienia sposoby zabezpieczeń przeciwpożarowych zna rodzaje sprzętu przeciwpożarowego. - wie, jak należy ostrzegać w przypadkach zagrożenia
- poznaje podstawowe przyczyni powstawania pożarów , potrafi określić je i nazwać |
-Rozumie pojęcie -,,zagrożenie przeciwpożarowe,, wymienia rodzaje sygnałów alarmowych - zna zasady zachowania się w przypadku zagrożenia
- zna podstawowe przyczyny zagrożeń pożarowych potrafi wskazać przyczyny powstania pożaru – rozróżnia podstawowy sprzęt gaśniczy
|
-Rozróżnia i zna informacje zawarte na opakowaniach substancji zagrażających bezpieczeństwu człowieka
- dobiera właściwy sprzęt i odpowiednie środki gaśnicze do rodzaju pożaru |
-Rozróżnia środki i sprzęt gaśniczy , który potrafi także nazwać . Zna większość symboli graficznych Sygnałów alarmowych
-samodzielnie stosuje odpowiedni sprzęt przeciwpożarowy i gaśniczy i potrafi go nazwać |
-Zna i stosuje w stopniu samodzielnym odpowiednie środki gaśnicze do rodzaju pożaru.
|
|
Rysunek techniczny |
||||
|
-Zna przybory i narzędzia techniczne, pamięta o normach w piśmie technicznym
- posiada podstawową wiedzę na temat powstawania rzutów, z pomocą nauczyciela wykonuje rysunek techniczny i konstrukcyjny
|
-Zna normy i przybory techniczne, wykonuje proste ćwiczenia techniczne - wie, że istnieją instrukcje obsługi sprzętu technicznego
- z niewielką pomocą nauczyciela wykonuje rysunek, zna zasady rzutowania. |
-Stosuje normy i przybory potrzebne w rysunku technicznym. - rozumienie informacje zawarte w instrukcji obsługi .
- posiada elementarne wiadomości o sposobach powstawaniu rzutów, zna etapy wykonania rysunku |
-Prace są bardzo dokładne, estetyczne, stosuje normy. - odczytuje informacje z instrukcji obsługi sprzętu
- analizuje etapy powstawania prac. |
-Zna rodzaje pisma technicznego, wykonuje rysunki bardziej skomplikowane. - stosuje samoocenę pracy.
- potrafi samodzielnie wykonać rzuty prostokątne danej bryły lub figury. Biegle posługuje się pismem technicznym oraz zasadami i sposobami wymiarowania przedmiotów
|
|
Planowanie pracy. Proces technologiczny |
||||
|
- rozumie znaczenie metali w rozwoju cywilizacji - zna pojęcie „ruda"
- wymienia właściwości stali konstrukcyjnej, węglowej - potrafi rozpoznać przedmioty metalowe - umie wymienić podstawowe narzędzia i określić ich przeznaczenie - wymienia zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami
|
- wie, w jaki sposób pozyskiwano metale dawniej, a jak obecnie - umie określić zastosowanie narzędzi, przyrządów pomiarowych - zna sposoby łączenia metali (lutowanie, spawanie, nitowanie, klejenie, skręcanie)
|
- zna proces otrzymywania stali - rozumie problemy ekologiczne związane z wydobyciem rud i jej przeróbką - rozumie niebezpieczeństwo jakie niesie za sobą korozja konstrukcji metalowych
|
- zna pojęcie „stop", „stal", żeliwo" - zna podstawowe stopy i ich zastosowanie - wymienia zastosowanie metali - zna procesy obróbki cieplnej stali - zna sposoby zabezpieczania konstrukcji metalowych przed korozją
|
- wie jakie są rodzaje metali jakie są właściwości metali - umie podać zalety i wady poszczególnych sposobów - podaje przykłady zastosowań - wie jak nazywają się narzędzia, przyrządy pomiarowe
- zna technologie wytwarzania metali
|
|
Elektrotechnika
|
||||
|
-Z pomocą nauczyciela rozróżnia i potrafi nazwać podstawowy sprzęt techniczny i jego zastosowanie
-nauczyciel naprowadza ucznia jak ma prawidłowo przygotować posiłek (higiena, estetyka wykonania, podawania posiłku, kultura ich spożywania).
|
-Korzysta z wskazówek nauczyciela, rozróżnia podstawowy sprzęt techniczny i elektryczny
- stara się pamiętać o: prawidłowym przygotowaniu posiłku (higiena, estetyka wykonania, podawania posiłku, kultura ich spożywania). |
-Rozróżnia podstawowy sprzęt techniczny i elektryczny - potrafi wskazać sposoby zastosowania. - zna zasady prawidłowego zastosowania i użytkowania sprzętu
-zna zasady organizacji pracy, pracuje w zespole, estetycznie
|
-Wymienia rodzaje sprzętu technicznego i elektrycznego -poprawnie potrafi nazwać i zastosować sprzęt do działań praktyczno - technicznych
-zna zasady obsługi sprzętu. - zna działanie urządzeń technicznych i elektrycznych |
-Potrafi rozpoznać nazwy narzędzi i przyrządów, -określa zastosowania poszczególnych narzędzi i przyrządów przytaczanie nazw regionalnych i gwarowych -wykonuje zadania praktyczne – stosuje zasady regulaminu pracowni i przepisy BHP |
|
Kulinaria |
||||
|
Uczeń potrafi: - wymienić tradycyjne polskie potrawy wigilijne i wielkanocne - nazwać składniki odżywcze - wymienić produkty zawierające białka; - wymienić produkty zawierające tłuszcze; - wymienić produkty zawierające węglowodany; - wymienić witaminy rozpuszczalne w wodzie i w tłuszczach; - wymienić warzywa i owoce zawierające najwięcej witaminy C; - podać przykłady składników mineralnych grup: makroelementów i mikroelementów; - wymienić informacje zamieszczane na opakowaniach produktów spożywczych, które mają szczególne istotne znaczenie dla zdrowia człowieka;
|
Uczeń potrafi: - opisać, jak odżywiał się człowiek pierwotny - opowiedzieć, jak utrwalano żywność w czasach prehistorycznych. - zdefiniować pojecie źródła składnika odżywczego; - porównać swoją masę ciała z normami i wyciągnąć właściwe wnioski; ułożyć jadłospis. - planować pracę podczas obróbki produktów spożywczych i sporządzania posiłków; - planować, a potem robić zakupy żywnościowe; - wymienić kolejne czynności przy obróbce wstępnej, np.: warzyw; - uwzględnić sezonowość występowania świeżych warzyw i owoców; -wymienić zasady przechowywania żywności.
|
Uczeń potrafi: - ocenić znaczenie odkrycia ognia w życiu człowieka; - przedstawić samodzielnie nabyte informacje, o tym kto, kiedy i gdzie wprowadził metodę termicznego utrwalania żywności lub inną; - zdobyć informacje związane ze sztuką kulinarną wybranego kraju europejskiego i przedstawić je w klasie; zwyczaje żywieniowe swojego regionu. - wyjaśnić, jaka rolę w organizmie pełnią białka; - rozróżnić tłuszcze, jako grupę produktów spożywczych i jako grupę składników odżywczych; - rozpoznać produkty zawierające węglowodany złożone oraz produkty zawierające cukry proste; - wyjaśnić rolę witamin w organizmie;
|
Uczeń potrafi: - rozróżnić produkty zawierające tłuszcze; - wyjaśnić, jakie mogą być konsekwencje niedoboru składników odżywczych w organizmie; - opisać skutki niedoboru składników mineralnych i błonnika w organizmie; - wyjaśnić, czym grozi zbyt duża, a czym zbyt mała masa ciała; - przekonać o potrzebie spożywania pokarmów zgodnie z potrzebami organizmu. - wyjaśnić pojęcie i rolę tzw. Informacji żywieniowej; - dowieść korzyści z czytania informacji zawartych na etykietach opakowań produktów; - wyszczególnić, jak postępować z żywnością w czasie jej kupowania, przenoszenia do domu, przechowywania i sporządzania potraw;
|
Uczeń potrafi: -objaśnić piramidę żywieniową. - przygotować i zaprezentować na forum klasy grupowo wylosowany temat związany z informacjami na temat kuchni świata i Polski - wyjaśnić, na czym polega oznaczanie wartości energetycznej pokarmu;
- przedstawić problem niedożywienia i głodu, zwłaszcza dzieci na świecie.
|
|
Podstawowe informacje o ruchu drogowym |
||||
|
Zna podstawowe zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Z pomocą nauczyciela rozpoznaje znaki ich znaczenie i zastosowanie na drodze i w ruchu drogowym
|
Stosuje zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym odczytuje znaki drogowe i BHP
Z pomocą nauczyciela nazywa i rozpoznaje znaki i sygnały drogowe - zna elementy mające istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy rowerem . w ruchu drogowym |
Stosuje zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym odczytuje znaki informacyjnej .i BHP
Zna znaki drogowe i sygnały drogowe , rozróżnia hierarchie ważności znaków. - potrafi zadbać o stan techniczny roweru. |
Zna znaczenie znaków drogowych i poleceń, w praktyce stosuje zdobytą wiedzę.
|
Rozwiązuje testy i krzyżówki. Potrafi samodzielnie wykorzystać w działaniach praktycznych i teoretycznych zdobytą wiedzę . |
|
Ochrona środowiska naturalnego |
||||
|
- wie, w jaki sposób jest pozyskiwana woda pitna w jego miejscowości - potrafi wymienić elementy domowej instalacji wodnokanalizacyjnej
|
- rozumie pojęcia oczyszczana i uzdatniana wody - wie w jaki sposób dociera woda do naszych mieszkań
|
- rozumie znaczenie syfonów w domowej instalacji kanalizacyjnej - zna zasadę działania licznika na wodę - rozumie znaczenie oszczędnego zużywania wody - potrafi wskazać praktyczne sposoby oszczędzania wody |
- rozumie znaczenie oczyszczalni ścieków dla środowiska - wie, jakich płynów nie należy wylewać do ścieków - rozumie przyczyny obumierania życia w rzekach i jeziorach
|
- zna pozytywne i negatywne czynniki rozwoju techniki – zna konieczności z segregacji śmieci – zna zasady recyklingu i segregacji |

