PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE w kl.II i kl.III GIMNAZJUM w SADOWNEM
Przedmiotowy system oceniania z wiedzy o społeczeństwie został opracowany na podstawie:
- Statutu Gimnazjum
- Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania
- Podstawy Programowej z dn. 23 grudnia 2008r.
Głównym celem działań dydaktycznych i wychowawczych szkoły jest zapewnienie uczniom możliwości wszechstronnego rozwoju poprzez realizację przez nauczycieli zadań w obszarze nauczania, wychowania oraz rozwijania umiejętności i postaw. Wiedza o społeczeństwie kształtuje postawy uczniów, ich tożsamość osobistą i społeczną, aktywność oraz szacunek dla własnego państwa.
Przedmiot wiedza o społeczeństwie realizowany jest w klasie II i III gimnazjum w wymiarze 1 godziny tygodniowo.
Program nauczania „Dziś i jutro” Teresy Kowalewskiej jest zgodny z założeniami podstawy
programowej opracowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, zawartymi w Załączniku nr 4 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 23 grudnia 2008 r.
Podręcznik wydawnictwa Nowa Era:
Iwona Janicka. Aleksandra Kucia, Tomasz Maćkowski
1. „Dziś i jutro. Wiedza o społeczeństwie – podręcznik z ćwiczeniami dla gimnazjum. Część 1”,
2. „Dziś i jutro. Wiedza o społeczeństwie – podręcznik z ćwiczeniami dla gimnazjum. Część 2”.
Skala ocen obejmuje stopnie od 1 do 6.
PROPONOWANE KRYTERIA OCEN:
Ocenę celującą (6) może otrzymać uczeń, który:
• wyróżnia się szeroką, samodzielnie zdobytą wiedzą, wybiegającą poza program nauczania wos,
• posiadł umiejętność samodzielnego korzystania z różnych źródeł informacji,
• samodzielnie formułuje wypowiedzi ustne i pisemne na określony temat, które są wzorowe pod względem merytorycznym, jak i językowym,
• nie boi się wypowiadać własnych, nawet kontrowersyjnych opinii i sądów, które potrafi
prawidłowo, przekonująco uzasadnić,
• doskonale zna szeroką terminologię przedmiotową, swobodnie się nią posługuje,
• wykazuje doskonałą orientację w aktualnej sytuacji politycznej, gospodarczej i społecznej Polski oraz w sytuacji międzynarodowej,
• zajmuje czołowe miejsca w konkursach pozaszkolnych.
Ocenę bardzo dobrą (5) może otrzymać uczeń, który:
• opanował w pełnym stopniu wiadomości i umiejętności przewidziane programem nauczania,
• sprawnie, samodzielnie posługuje się różnymi źródłami wiedzy,
• rozumie i poprawnie stosuje poznaną terminologię,
• samodzielnie formułuje wypowiedzi ustne i pisemne na określony temat, wykorzystując wiedzę zdobytą w szkole i poza nią,
• umie współpracować w grupie,
• aktywnie uczestniczy w lekcjach.
Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który:
• nie opanował całego materiału określonego programem nauczania, ale nie utrudnia mu to
głębszego i pełniejszego poznania wiedzy podstawowej,
• rozumie genezę, przebieg i skutki wielu zjawisk zachodzących we współczesnej Polsce i świecie,
• rozumie podstawowe reguły i procedury życia politycznego i gospodarczego,
• poprawnie posługuje się prostymi źródłami informacji,
• wykonuje samodzielnie typowe zadania polegające na ocenianiu, selekcjonowaniu,
wartościowaniu i uzasadnianiu,
• umie formułować proste, typowe wypowiedzi ustne i pisemne.
Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:
• opanował minimum wiadomości określonych programem nauczania,
• potrafi formułować schematyczne wypowiedzi ustne i pisemne,
• umie posługiwać się, często pod kierunkiem nauczyciela prostymi środkami dydaktycznymi
wykorzystanymi na lekcji.
Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który:
• ma braki w wiadomościach, nie opanował także wszystkich umiejętności przewidzianych w programie, ale nie uniemożliwia mu to dalszego poznawania treści programowych w następnych etapach edukacji,
• zadania i polecenia, które uczeń wykonuje, często przy znacznej pomocy nauczyciela, mają niewielki stopień trudności,
• zeszyt prowadzi niesystematycznie, nie wykonuje wszystkich prac lekcyjnych i domowych.
Ocenę niedostateczną (1) może otrzymać uczeń, który:
• nie opanował wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania,
• nie potrafi, nawet przy znacznej pomocy nauczyciela, korzystać z prostych środków dydaktycznych,
• nie potrafi formułować nawet bardzo prostych wypowiedzi ustnych i pisemnych ponieważ nie zna i nie rozumie podstawowej terminologii stosowanej na lekcjach,
• nie prowadzi zeszytu.
Oceny cząstkowe uczeń uzyskuje za:
• sprawdziany pisemne,aktywność na lekcji i poza lekcjami (wywiady, gazetki, itp.),
• prace domowe (pisemne i ustne),
• odpowiedzi ustne,
• kartkówki
Wobec uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych na podstawie opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nauczyciel dostosowuje kryteria ocen do możliwości uczniów.
Uczeń ma prawo zgłoszenia jednego nieprzygotowania w ciągu semestru.
Warunki poprawy stopni:
- uczeń ma możliwość poprawienia stopnia ze sprawdzianu oraz z innych form sprawdzania wiedzy w trybie określonym przez nauczyciela, nie później niż w ciągu 14 dni od terminu pracy,
- uczeń zobowiązany jest do napisania sprawdzianu, którego nie pisał (z racji nieobecności) w terminie do 14 dni.
Ze względu na stawiane cele, około 20 % treści określanych w podstawie programowej przedmiotu wiedza o społeczeństwie powinno być realizowanych w formie uczniowskiego
projektu edukacyjnego.
