Klasyfikowanie i promowanie uczniów gimnazjum w zakresie plastyki
- Lekcje plastyki odbywają się tylko w jednym semestrze, a uzyskana ocena jest jednocześnie oceną końcoworoczną.
- Klasyfikacyjna ocena semestralna i roczna jest średnią ocen cząstkowych w następujących proporcjach:
- 50% - prace plastyczne oraz umiejętności zastosowania wiadomości podczas ich wykonywania, a także ich wysiłek wkładany przez ucznia w wykonywanie prac plastycznych;
- 30% - prowadzenie zeszytu przedmiotowego, sprawdziany wiadomości z historii sztuki;
- 20% - przygotowanie do zajęć, aktywność podczas lekcji, referaty, projekty, udział w konkursach plastycznych.
- Jeśli uczeń nie uzyska oceny z danej formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych – składnik za tę formę przyjmuje wartość zero.
- Tak ustalona ocena zwiększana jest o 0,5 pkt. za każdy znaczący wynik ucznia w konkursie plastycznym na szczeblu powiatowym i wyżej, a o 0,25 pkt. za każdy znaczący wynik w konkursie szkolnym i udział w pozaszkolnym.
- O ocenie semestralnej decyduje średnia z ocen ważonych otrzymywanych w ciągu całego semestru z godnie z tabelą:
|
Wartość średniej z ocen ważonych |
Ocena kwalifikacyjna semestralna i roczna |
|
1 – 1,50 1,51 – 2,50 2,51 – 3,50 3,51 – 4,50 4,51 – 5,50 5,51 – 6,00 |
niedostateczna dopuszczająca dostateczna dobra bardzo dobra celująca |
- Dla uczniów z trudnościami w uczeniu lub deficytami rozwojowymi uniemożliwiającymi sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania potwierdzonymi przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną proporcje są następujące:
- 30% - prace plastyczne oraz umiejętność zastosowania wiadomości, podczas ich wykonywania, wysiłek wkładany przez ucznia w wykonanie prac plastycznych;
- 20% - prowadzenie zeszytu przedmiotowego, sprawdziany z historii sztuki;
- 50% - przygotowanie do lekcji, aktywność podczas zajęć, udział w konkursach plastycznych, referaty, projekty.
Ogólne zasady oceniania z plastyki (I, II)
Przy ocenianiu ucznia z plastyki, jako przedmiotu artystycznego, nauczyciel będzie brał pod uwagę nie tylko uzdolnienia plastyczne, ale także zaangażowanie, wkład pracy, wytrwałość w finalizowaniu podejmowanych zadań plastycznych, aktywność podczas omawiania zagadnień teoretycznych, przygotowanie ucznia do twórczej pracy.
Ocena z plastyki uwzględnia również sposób prowadzenia zeszytu oraz udział ucznia w szkolnych i pozaszkolnych konkursach plastycznych.
Uczeń otrzymuje oceny w skali 1 -6 ( dopuszczalne jest stosowanie plusów i minusów). Dwa razy w semestrze można zgłosić nieprzygotowanie.
Kryteria ocen z plastyki
- Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- przejawia wybitne zdolności plastyczne;
- pasjonuje się wybranymi zagadnieniami z zakresu wiedzy o sztuce;
- kolekcjonuje reprodukcje, albumy, artykuły dotyczące twórców i ich dzieł;
- z dużym zaangażowaniem uczestniczy w zajęciach lekcyjnych, a swoje prace prezentuje na forum szkoły i poza nią, biorąc udział w konkursach plastycznych;
- potrafi dokonać analizy dzieła sztuki;
- wykazuje się szeroką wiedzą na temat twórców sztuki, potrafi wymienić nazwiska artystów danego kierunku w sztuce oraz podać tytuły ich dzieł;
- w sposób wzorowy prowadzi zeszyt przedmiotowy.
- Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- potrafi twórczo wykorzystać wiedzę, zastosować ją w swoich pracach plastycznych;
- rozszerza swoje doświadczenia z zakresu warsztatu plastycznego;
- aktywnie uczestniczy w zajęciach i jest do nich zawsze przygotowany;
- posługując się odpowiednimi pojęciami potrafi dokonać analizy dzieła sztuki;
- w sposób estetyczny prowadzi zeszyt przedmiotowy.
- Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- jest przygotowany do lekcji i aktywnie w niej uczestniczy;
- świadomie stosuje techniki plastyczne;
- chętnie wykonuje zadania plastyczne;
- potrafi odróżnić style i kierunki w sztuce, posiada dobrze prowadzony zeszyt przedmiotowy.
- Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- potrafi posługiwać się podstawowymi technikami plastycznymi;
- podejmuje się wykonania zadania plastycznego, ale nie zawsze potrafi je poprawnie dokończyć;
- zna niektóre terminy i pojęcia związane z wiedzą o sztukach plastycznych;
- tworzy rysunki, obrazy, kompozycje płaskie i formy przestrzenne;
- nie zawsze jest przygotowany do zajęć;
- zeszyt prowadzi, ale w dość nie staranny sposób.
- Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- rzadko jest przygotowany do zajęć;
- posiada duże braki w opanowaniu podstawowych wiadomości objętych programem danej klasy;
- ma problemy z wykonaniem prac plastycznych;
- jego prace wykonane są w sposób niedbały;
- zeszyt prowadzi wyjątkowo niedokładnie i niestarannie.
- Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- systematycznie ucieka z zajęć;
- nie chce wykonywać żadnych zadań plastycznych;
- nie prowadzi zeszytu przedmiotowego;
- przychodzi na lekcje nieprzygotowany nie przynosi żadnych materiałów, by wykonać zadania twórcze;
- przeszkadza kolegom i nauczycielowi.
