Klasyfikowanie i promowanie uczniów gimnazjum w zakresie muzyki
- Lekcje muzyki odbywają się tylko w jednym semestrze, a uzyskana ocena jest jednocześnie oceną końcoworoczną.
- Klasyfikacyjna ocena semestralna i roczna jest średnią ocen cząstkowych w następujących proporcjach:
- 50% - prezentacja utworu muzycznego na forum klasy, gra na instrumencie muzycznym;
- 30% - prowadzenie zeszytu przedmiotowego, rozpoznawanie utworów muzycznych, sprawdziany wiadomości z historii muzyki;
- 20% - przygotowanie do zajęć, aktywność podczas lekcji, udział w programach artystycznych i konkursach muzycznych.
- Jeśli uczeń nie uzyska oceny z danej formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych – składnik za tę formę przyjmuje wartość zero.
- Tak ustalona ocena zwiększana jest o 0,5 pkt. za każdy znaczący wynik ucznia w przeglądach muzycznych na szczeblu powiatowym i wyżej, a o 0,25 pkt. za każdy znaczący wynik w konkursie szkolnym i udział w pozaszkolnym.
- O ocenie semestralnej decyduje średnia z ocen ważonych otrzymywanych w ciągu całego semestru z godnie z tabelą:
|
Wartość średniej z ocen ważonych |
Ocena kwalifikacyjna semestralna i roczna |
|
1 – 1,50 1,51 – 2,50 2,51 – 3,50 3,51 – 4,50 4,51 – 5,50 5,51 – 6,00 |
niedostateczna dopuszczająca dostateczna dobra bardzo dobra celująca |
- Dla uczniów z trudnościami w uczeniu lub deficytami rozwojowymi uniemożliwiającymi sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania potwierdzonymi przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną proporcje są następujące:
- 30% - prezentacja utworu muzycznego na forum klasy, gra na instrumencie muzycznym;
- 20% - prowadzenie zeszytu przedmiotowego, rozpoznawanie utworów muzycznych, sprawdziany z historii muzyki;
- 50% - przygotowanie do lekcji, aktywność podczas zajęć, udział w konkursach i programach artystycznych.
Ogólne zasady oceniania z muzyki (I, II)
Muzyka jest przedmiotem artystycznym, w którym o umiejętnościach decydują uzdolnienia, jednak same zdolności muzyczne nie mogą stanowić podstawy do oceny z tego przedmiotu. Nauczyciel będzie brał również pod uwagę zaangażowanie, wkład pracy oraz indywidualne postępy ucznia.
Sposoby sprawdzania umiejętności i wiadomości ucznia
- Sprawdzanie opanowania melodii i tekstu piosenek poprzez śpiewanie solo lub w duecie.
- Sprawdzanie osiągnięć uczniów w zakresie gry na instrumentach poprzez:
- zagranie utworu lub jego partii solo na flecie prostym lub innym instrumencie muzycznym;
- wykonanie opracowanego utworu w grupie grających uczniów.
- Sprawdzanie zakresu opanowanej wiedzy w zakresie muzyki poprzez:
- Wypowiedzi uczniów w trakcie dyskusji w związku ze słuchaniem utworów muzycznych;
- Muzyczne ćwiczenia, zagadki, rebusy;
- Samodzielną pracę uczniów, np.: przygotowanie materiałów do określonego tematu lekcji, przygotowanie referatów o twórcach muzyki.
- Ocena z muzyki uwzględnia również udział ucznia w programach artystycznych szkolnych uroczystości, przeglądach szkolnych zespołów artystycznych.
- Uczeń otrzymuje oceny w skali 1 – 6. Dopuszcza się stosowanie plusów i minusów.
- Dwa razy w semestrze można zgłosić nieprzygotowanie.
Kryteria ocen z muzyki
- Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- potrafi bez pomocy nauczyciela zaśpiewać bezbłędnie pod względem muzycznym pieśni jedno- i dwugłosowe;
- potrafi odczytywać głosem melodie oparte na poznanej skali;
- umie grać z nut melodie na szkolnych instrumentach;
- umie tworzyć proste formy muzyczne;
- potrafi rozpoznawać i określać style muzyczne;
- ma wiedzę z historii muzyki, wykraczającą poza program nauczania;
- rozpoznaje brzmienia instrumentów i rodzaje zespołów wykonawczych;
- rozpoznaje utwory z poznanej literatury muzycznej;
- rozpoznaje polskie tańce ludowe;
- osiąga sukcesy w konkursach, przeglądach muzycznych;
- bierze czynny udział w szkolnych programach artystycznych;
- w sposób wzorowy prowadzi zeszyt przedmiotowy.
- Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- potrafi bez pomocy nauczyciela zaśpiewać poprawnie pod względem muzycznym pieśni jedn- i dwugłosowe;
- posługuje się zapisem nutowym w śpiewie i grze na szkolnych instrumentach;
- rozpoznaje utwory muzyczne;
- opanował wiedzę z historii muzyki określoną programem nauczania,
- rozpoznaje podstawowe instrumenty i formy muzyczne;
- rozpoznaje polskie tańce ludowe i umie powtórzyć ich charakterystyczne rytmy.
- Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- potrafi przy pomocy nauczyciela zaśpiewać poprawnie pod względem muzycznym pieśni jednogłosowe;
- potrafi zagrać na szkolnych instrumentach kilka melodii lub akompaniamentów do piosenek;
- potrafi odczytywać przy pomocy nut proste tematy melodyczno-rytmiczne;
- rozpoznaje niektóre utwory muzyczne;
- opanował podstawową wiedzę z historii muzyki;
- rozpoznaje niektóre instrumenty i formy muzyczne;
- rozpoznaje polskie tańce ludowe.
- Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- potrafi przy pomocy nauczyciela zaśpiewać kilka pieśni, utrzymuje tonację i rytm;
- potrafi zagrać podstawowe dźwięki i kilka prostych melodii na flecie prostym;
- opanował podstawowe wiadomości z historii muzyki,
- rozpoznaje niektóre motywy muzyczne z twórczości słynnych kompozytorów;
- rozpoznaje brzmienia niektórych instrumentów;
- rozpoznaje niektóre polskie tańce ludowe.
- Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- potrafi korzystać z pomocy nauczyciela, zaśpiewać kilka łatwych piosenek;
- potrafi głosem powtórzyć kilka prostych wzorów melodycznych;
- opanował w ograniczonym zakresie wiedzę z historii muzyki.
- Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- pomimo starań nauczyciela nie przejawiał zainteresowania przedmiotem oraz nie wykazywał żadnej aktywności na lekcjach muzyki;
- nie opanował żadnych umiejętności muzycznych;
- nie potrafi, nawet z pomocą nauczyciela, zaśpiewać żadnej piosenki;
- nie opanował minimum wiadomości określonych programem nauczania;
- nie prowadzi zeszytu przedmiotowego ani zeszytu do nut;
- wyraźnie lekceważy przedmiot i utrudnia pracę na lekcjach.
